• Prváci členmi mestskej knižnice

Čítanie je dôležitou súčasťou nášho života. Dvojnásobne to platí v prípade detí, ktoré si ním rozvíjajú myslenie i fantáziu. Koncom mája sa prváci vybrali do mestskej knižnice. V úvode sa žiaci dozvedeli základné informácie o fungovaní knižnice a pestrej ponuke kníh. Pani knihovníčka prečítala deťom rozprávku: „Ako krtko k nohaviciam prišiel“. Okrem toho si pre deti pripravila aj krátke video o tom ako taký ozajstný krtko vyzerá , kde žije a čím sa živí. Neskôr si prváci s nadšením a zvedavosťou v očiach prezerali knihy. Každému bol vydaný čitateľský preukaz, čo mnohí žiaci využili k vypožičaniu kníh, čím všetkým dokázali, že čítanie a knižný svet príbehov im nie je ľahostajný.

• Botanická záhrada

Výstava motýľov je v našej košickej botanickej záhrade už akousi tradíciou. Prišli sme si teda poobzerať nielen krásy našej a zahraničnej flóry, ale prenádherné motýle z ďalekých krajín, ktoré k nám putovali uložené vo svojich kukličkách. Užili sme si dosýta aj krásne upravené parky, jazierka, fontány a potôčiky. Skrývačky, naháňačky a leňošenie v tráve je pre nás pohladením pre dušu v tak krásny slnečný deň.

• Rozčítajme Košice

Naša škola sa aktívne zúčastnila krásneho dvojdňového festivalu „Rozčítajme Košice“, ktorý organizuje Knižnica pre mládež mesta Košice. Dvojdňový festival začínal v piatok (26.5.) návštevami rôznych škôl spoločne so známymi spisovateľkami a spisovateľmi.
            Podľa slov samotnej knižnice je hlavným zámerom projektu popularizácia čítania. Atraktívnymi aktivitami sa každoročne pokúšajú osloviť čo najširšiu skupinu malých čitateľov priamo v školách. Pre našich ôsmakov si pripravilo zaujímavý workshop, na tému tvorby komiksov, známe autorské duo sestier Jančových. Žiakom predstavili kreatívny proces pri vymýšľaní komiksov od nápadu, cez scenár až po kresbu. Následne všetci dostali možnosť vytvoriť niečo vlastné a musíme povedať, že tejto úlohy sa chopili bravúrne, pretože za ich nápady na komiksy by sa nemuseli hanbiť ani špičkoví spisovatelia a ilustrátori. Na úplný záver sa súťažilo o komiksy spomenutých sestier Jančových a taktiež prebehla aj záverečná autogramiáda, ktorú si nikto nenechal ujsť. Dúfame, že týmto krokom sme v žiakoch aspoň trochu prebudili chuť do čítania!

• My day v 2.B

Posledný májový štvrtok si žiaci 2.B triedy užili netradične, nakoľko sa v ich triede konala školská akcia s názvom MY DAY. Už od rána zasadli do lavíc nielen žiaci, ale aj ich rodičia. Tí absolvovali s deťmi aktívne celý vyučovací proces. Na hodinách vypĺňali pracovné listy, pracovali s interaktívnou tabuľou, prezentovali projekty spolu so svojími deťmi a na poslednej hodine si aj zacvičili a zasúťažili. Po vyučovaní si vypočuli dve milé pesničky, ktoré si pre nich deti pripravili a dostali aj vlastnoručne vyrobený darček, ktorý im bude tento spoločne strávený čas pripomínať.
            Na záver sme sa všetci spoločne naobedovali, vzájomne si poďakovali a rozlúčili sa. Veríme, že na budúci rok sa pri tejto školskej akcií vidíme opäť.

• Pick and meet

Žiaci 2.A triedy sa zapojili do ďalšieho medzinárodného projektu eTwinning s názvom Pick and meet. Našimi partnerskými školami sú školy z Turecka a Chorvátska. Piatok sa nám podarilo úspešne stretnúť na online meetingu prostredníctvom aplikácie ZOOM. Žiaci sa videli, navzájom sa pozdravili, predstavili sa a povedali o sebe niekoľko zaujímavostí. Na projekte ďalej pracujeme.

• My day v 2.A

V druháckej triede pribudli stoličky pre nových študentov. Do školy sa vrátili mamky, ockovia aj babka. Mohli si na jeden deň vyskúšať, ako prebieha vyučovanie na našej škole. Vyskúšali si interaktívnu tabuľu. Na hodine slovenského jazyka si zopakovali  vedomosti o oznamovacích vetách. Na matematike sme riešili rôzne typy úloh a na hodine telesnej výchovy sme si výborne zacvičili. Na štvrtej hodine žiaci odprezentovali projekty z prvouky. Vybrali sme si živočíšne spoločenstvo a každý žiak si vybral jedného živočícha, o ktorom  v škole pripravil projekt. Prezentácia dopadla výborne a na žiakov čakala malá odmena. Na záver sme si spoločne pochutnali na výbornom obede v školskej jedálni. Tešíme sa na ďalšie spoločné aktivity.

• My day v 1.A

Rodičia i starí rodičia mali možnosť “stať sa znovu prvákmi”. Spolu so svojimi deťmi čítali kratšie vety, písali písaným písmom, riešili slovné i reťazové úlohy. Dokonca sa všetci zahrali na učiteľov, kde kontrolovali a opravovali už “vyriešené” príklady. Na angličtine sme vytvorili dvojice rodič-žiak a precvičovali si krátku konverzáciu s využitím slovnej zásoby z témy: izby v dome / byte. Na poslednej vyučovacej hodine prváci potešili svojich blízkych peknou básničkou, piesňou i tancom. Spolu s čítaním textu žiaci všetkým v triede predviedli, aké, priam míľové kroky v učení od septembra urobili. Na záver deti obdarovali rodičov i starých rodičov vlastnoručne vyrobenými darčekmi. Spoločne strávený deň sme zakončili obedom v školskej jedálni. Už teraz sa tešíme na ďalšie spoločné stretnutie!

• Múzeum letectva

Žiaci tretieho ročníka navštívili Múzeum letectva v Košiciach, kde sa dozvedeli veľa nových informácií, ktoré nám porozprával pán sprievodca.
            Košické letecké múzeum je prvé Múzeum letectva na Slovensku. Od roku 2002 na ploche 7100 m² prezentuje takmer 500 unikátnych exponátov, ktoré nevšedným spôsobom približujú históriu letectva, vývoja lietadiel, leteckých motorov a leteckej techniky, od počiatkov lietania až po nedávnu minulosť.
            Múzeum pre návštevníka ponúka aj zaujímavý pohľad do histórie cestnej dopravy. Vzácne zbierky sú vystavené v osobitnej expozícii.

• Matematický klokan

24 žiakov z 2.- 4. ročníka sa zapojilo do riešenia celoslovenskej súťaže "Matematický klokan".
            Výsledky:
            Klokanko 3 - v kategórii súťažilo 10 005 súťažiacich
            9. miesto. obsadila Grešáková Laura - 87,8% úspešnosť

13. miesto obsadil Čurma Daniel - 83,3 % úspešnosť

Klokanko 4 - v kategórii súťažilo 8828 súťažiacich
            12. miesto obsadil Štofan Timotej - IV. A 84,4 % úspešnosť

Blahoželáme za krásne výsledky a zviditeľňovania našej školy.

• My day vo 4.B

Spolu so štvrtákmi dnes do školských lavíc zasadli aj ich rodičia. Zopakovali si slovesá, násobenie a delenie, dokonca zvládli aj test z matematiky. Počas hodiny vlastivedy sme spoznali krásy Bardejova a jeho okolia.V  závere vyučovania sme rodičov prekvapili pripraveným projektom o Slovensku. Takýto spoločný deň sa nám všetkým veľmi páčil a domov odchádzame s radosťou zo spoločnej aktivity.

• Výchovný koncert: Peter a vlk

Prváci navštívili Národné divadlo v Košiciach, kde si vypočuli interaktívnu rozprávku: Peter a vlk. Táto rozprávka Sergeja Prokofjeva ozrejmuje jednoduché fungovanie orchestra, prácu s motívmi a predstavuje divákom základné hudobné nástroje v orchestri. Predstavenie bolo obohatené o interaktívnu komunikáciu s deťmi - divákmi, ktorí sa zapájali do vytvárania samotného deja rozprávky. Tým, že žiaci boli aktívne zapojení do deja, mali možnosť využiť svoju kreativitu a fantáziu a tak spolu s moderátorom, orchestrom a hudbou pána Prokofjeva prežili príbeh smelého chlapca Petra a jeho zvieracích pomocníkov. Diváci sa oboznámili s pomenúvaním hudobných nástrojov, fungovaním orchestra, načo je nutný dirigent a podobne. Niektorí odvážlivci si mali možnosť odskúšať aj dirigovanie orchestra.

• Škola v prírode

o strastiplnej ceste, ktorú nám znepríjemňoval dážď, sme sa ubytovali v nádhernom prostredí hotela Lesana.
            Po chutnom obede (ryža a noha orla :)) sme sa prešli popri nejakom potoku, ktorý vraj navštevujú aj medvede.
            Po návrate sme si zašportovali na priestranstve pred hotelom a následne nás po skvelej večeri čakal večerný program. Teraz už objímame plyšákov a pomaly zaspávame.

2. deň
            Po vydarenej rannej rozcvičke sme dnes dostali chuť na dlhšiu vychádzku. Prešli sme sa z hotela do Smokovca. Cesta tam bola zaujímavá a veselá. V Smokovci nás prekvapil dážď, ktorý je v Tatrách v tomto období veľmi nezvyčajný úkaz. Od "šopingu" nás však neodradil. Cesta späť bola o niečo kratšia, ale v praxi sme potvrdili porekadlo "Dobrých ľudí sa všade veľa zmestí." Vo vlaku cestovalo asi 17 342,74 detí a ešte aj iní turisti. A večer? Večer sa niesol v duchu divadelných múz.

3. deň
            V stredu sme sa síce prebudili do upršaného rána, no ani nevhodné počasie nám nezabránilo prežiť krásny deň plný aktivít, zážitkov či kultúrneho vyžitia.

Posilnili sme sa výdatnými raňajkami v podobe švédskych stolov, po ktorých sme si dopriali pauzu pred aktivitami, ktoré nás čakali. Tie sa týkali nielen žiakov 2. stupňa, ale i mladších "prvostupniarov". Tí krátko po raňajkách vyrazili na túru zameranú na spoznávanie okolitej fauny a flóry. V podobnom čase sa ich starší spolužiaci zapotili pri vedomostnom kvíze obsahujúcom široké spektrum otázok. Neveríte? Tak vedeli by ste približný súčet rokov našich učiteľov? Či ktorý učiteľ vykonáva dozor v utorok? Aj takéto otázky preverili hlavičky našich žiakov.
            Po týchto aktivitách dostali žiaci voľný program, ktorí viacerí vyplnili návštevou svojich kamarátov na izbách. Tieto priateľské interakcie prerušilo až podávanie obeda, po ktorom si žiaci oboch stupňov svoje pozície v rámci aktivít vymenili.
            Prvostupniari si najprv zahrali kvíz, potom v rámci športovej olympiády v interiéry rozvíjali športového ducha pri stolnom futbale, stolnom hokeji, ping-pongu a i. pohybových aktivitách.

Popoludňajší program využil 2. stupeň na návštevu Meteorologického observatória v Starej Lesnej, ku ktorému patrí i tzv. Astronomický náučný chodník. Žiaci sa najprv formou pútavej prednášky dozvedeli, že Slnko s určitosťou nie je najväčšou a jedinou hviezdou vo vesmíre a mnoho iných zaujímavostí o vesmíre či našej Zemi. V rámci náučného chodníka nám ukázali tunajší pracovníci, ako funguje hlavný teleskop. Pri popoludňajšej aktivite sme skĺbili vyučovanie vo forme vzdelávania v rámci terénneho kurzu.
            Večerný program bol venovaný kultúrnemu vyžitiu v podobe kina v hoteli, ktorého sa zúčastnili prvostupniari. Druhostupniarov čakala dynamickejšia forma zábavy - diskotéka.

Napriek nepriazni počasia sme prežili parádny deň a ukázali sme, že keď sa nám chce, vieme sa zabaviť v hocijakom počasí.

4. deň
            Štvrtok, nový deň a ďalšia nová skúsenosť.
            Po rozpačitom prebudení do veterného a upršaného dňa sme sa rozhodli dať žiakom po raňajkách voľnú zábavu a takticky vyčkať na príchod lepšieho počasia. Úprimne povedané, strachovali sme sa, akým spôsobom žiaci so vzniknutou situáciou naložia. Výsledky nás však veľmi milo prekvapili.
            Žiaci nám i sebe dokázali, že sa vedia zabaviť so svojimi kamarátmi i v izbách, kde pozerali filmy, hrali stolové hry či sa len tak rozprávali na vybrané témy. Za zmienku tiež stojí, že im počas voľnej zábavy neprekážala ani absencia mobilných telefónov, namiesto četovania či zízania do displejov si cibrili verbálnu komunikáciu. Utíšenie vetra v spojení s drobným mrholením nám umožnili aspoň čiastočne zrealizovať stanovený cieľ, ktorým bola túra. Tú sme i pre vrtochy počasia absolvovali len na trase Stará Lesná – Tatranská Lomnica a späť. Napriek tomu sme so sebou mohli byť spokojní, že sme sa v takýchto podmienkach na túru vôbec odhodlali.
            Večerný program bol už klasicky spojený s tombolou, kde žiaci hrali o ceny rôzneho charakteru. Ako bonus sme pridali i hodnotenie triednych kolektívov, skupiniek či jednotlivcov, a to v rámci vybraných kategórií, ku ktorým patrili napr. najčistejšia izba, najlepší papkáč, ale i najväčší hundroš a pod. Po skončení večerného programu sa išli žiaci pomaly baliť, nakoľko zajtrajší odchod z destinácie Stará Lesná sa, žiaľ, nezadržateľne blížil.

5. deň
            Počas piateho dňa sme takpovediac „balili kufre“ a hoci nám bolo v hoteli Lesana a prostredí Vysoký Tatier výborne, náš pobyt bol na konci. Po raňajkách sme naložili batožiny a očakávali príchod autobusov, ktoré nás prepravili späť do slnečných Košíc, do ktorých sme došli ešte pred obedom. Veríme, že i napriek nie vždy ideálnym poveternostným podmienkam sa tohtoročná škola v prírode vydarila. Pozitívna spätná väzba to len potvrdzuje. Tiež sa chceme poďakovať všetkým žiakom, rodičom či priateľom školy za pomoc pri organizácii tohtoročnej školy v prírode. Už teraz sa tešíme na tú budúcoročnú!

• Tretiaci v knižnici

Tretiaci dnes navštívili mestskú knižnicu v Kulturparku. Na besede s pani knihovníčkou sa dozvedeli niečo zaujímavé o knihe od Ericka Fan a Terryho Fana - MEDZI NEBOM A MOROM.
            Pani knihovníčka porozprávala čo zaujímavé sa dozvieme po prečítaní knihy. Ako Finn si pamätá príbehy, ktoré mu rozprával starý otec. O vtákoch knihomoľoch z Ostrovov kníh, o mieste s obrovskými mušľami či o tancujúcich medúzach. A najmä o ďalekom čarovnom mieste, kde sa more vlieva do neba. Finnov dedko už odišiel z tohto sveta, preto sa Finn rozhodne na jeho počesť postaviť loďku. Vydá sa na more, aby to čarovné miesto, ktoré poznal len z rozprávania, objavil sám. A možno, ale naozaj len možno objaví niečo, o čom ani netušil, že chce nájsť.

Na záver besedy si žiaci zahrali interaktívne pexeso. Tešíme sa na ďalšiu návštevu knižnice.

• V máji nás Túlavé topánky nasmerovali na Zádiel a  Muráň...
          • V máji nás Túlavé topánky nasmerovali na Zádiel a Muráň...

Najprv sme sa vybrali na Turniansky hrad, ktorý sa nachádza na juhovýchodnom Slovensku, v obci Turňa nad Bodvou v okrese Košice-okolie. Hrad bol postavený na vrchu, ktorý dominuje nad okolím a ponúka výhľad na celé údolie rieky Bodvy. Bol postavený v 13. storočí ako strážna veža na ochranu obchodných ciest a osád v údolí rieky Bodvy. V minulosti bol často obkľúčený a dobytý vojskami susedných krajín. Napriek tomu sa zachoval ako dôležitá historická pamiatka a turistická atrakcia.

Potom sme navštívili Sysľoviská na Muránskej planine, ktoré sú jedným z najvýznamnejších a najkrajších prírodných útvarov Slovenska. Muránska planina je chráneným národným parkom na strednom Slovensku. Sysľoviská sú veľkým komplexom skalnatých rozsedlín, ktoré sa vytvorili na vápencovom podklade. V nich žijú sysle ktoré sú pomerne zriedkavé hlodavce a majú na Slovensku svoj najväčší výskyt práve na Muránskej planine.

Tešíme sa na dve túry, ktoré absolvujeme v júni 🙂

• Beseda v knižnici

Druháci opäť navštívili mestskú knižnicu v Kulturparku. Na besede s pani knihovníčkou sa dozvedeli, kde, kedy a ako vznikol krtko zo známej rozprávky. Vypočuli sme si prvú rozprávku o krtkovi, z ktorej sa žiaci dozvedeli ako vznikli jeho známe modré nohavice. Čakali ich aj interaktívne aktivity a na záver aj malý darček. Vypožičali si knihy na mimočítankové čítanie a v triede po návrate do školy začali aj hneď čítať. Tešíme sa na ďalšiu návštevu.

• My day

Pokračovanie v úžasnej tradícii. Plných päť vyučovacích hodín slovenčiny, prírodovedy, telesnej, matematiky a angličtiny strávili žiaci 3. ročníka so svojimi rodičmi. Rodičia nezaháľali. Spoločne so svojím dieťaťom riešili cvičenia na hodine prírodovedy, tvorili projekty, ktoré spoločne odprezentovali. Hodinu telesnej výchovy a športu si zrejme užili najviac, keďže pani učiteľka pripravila rôzne kolektívne súťaže a tak súťažili dva tímy, žiaci verzus rodičia. Na hodine matematiky riešili hlavolamy, ale aj počítali príklady. Na záver vyučovacieho dňa nechýbala angličtina.
            Ako sa vyjadrili rodičia a žiaci: "Bol to krásny, plnohodnotný deň".

• Medzinárodné testovanie informatických zručností

20.4. si naši ôsmaci potrápili hlavičky a napísali si test z informatiky. Aj keď boli pred testom všetci trochu nervózni, zachovali si chladnú hlavu a zvládli to. Celý test sa skladal zo štyroch častí, medzi ktorými boli prestávky. Na všetky otázky sa pripravovali na hodinách informatiky. A aj keď sa tam vyskytla nejaká otázka na ktorú sa nepripravovali, snažili sa najviac ako mohli, aby ju zvládli. Aj keď odovzdávanie odpovedí bolo trošku zložitejšie, pani učiteľka im všetko vysvetlila a všetkým sa potom pracovalo ľahšie. Spolužiaci sa navzájom podporovali a verili, že aj ostatným sa darilo veľmi dobre ba až lepšie.
            Ale my sme hrdí na všetkých našich ôsmakov. Ôsmaci veria, že aj budúci ôsmaci si s testom hravo poradia. Ďakujeme pani učiteľke Tabačkovej, že nás na hodinách informatiky stále posúva vpred.

Autor: Ela Zálomová (7.A)